tisdag 3 juli 2012

Spontan surfhelg i Byron Bay!

Hejsan hoppsan!

Det har varit en mycket trevlig helg för mig här i Australien. I onsdags, den 28 juni, kom det två nya grabbar hit till vårt hus i Caboolture. De härstammar från Nordirland och är mycket hängivna surfare.
I alla fall så satt vi på torsdagskvällen och spelade schack av alla spel och hade det allmänt småtråkigt eftersom det var piss väder utomhus.
Så vi satt och småpratade om det mesta och framför allt om surfing.
Vi tände upp en dator och kollade bara för skoj på vilket väder det skulle bli i helgen och hur mycket det skulle kosta att hyra en campingvan, ett par surfbrädor och våtdräkter. Det skulle bli strålande solsken och kosta runt 200 dollar per skalle visade det sig.
Pff, vi har råd med det tänkte vi och vips så hade vi bokat en för morgondagen. :)


Vi gick upp tidigt nästa morgon, packade ihop våra grejer och fick lift av bondens fru in till tågstationen i hennes bil. Väl där hoppade vi på ett tåg som tog oss in till Brisbane. Där käkade vi en billig frukost i form av mackor med skinka och nån räkröra.
Sen kom det en taxi och körde oss till "Wicked Campervans" så vi kunde äntligen plocka upp våran campingvan och köra mot Byron Bay, ett av det mest kända, vackraste och bästa surfstället i världen!
Mina förväntningar var skyhöga och de besannade sig och än mer.


Byron Bay, mina vänner, är ett paradis, punkt. Det är vackert, det är familjärt, det är party, det är mysigt, det är tufft, det har ALLT som en med surfingintresse kan tänkas behöva och ännu mycket mer där till.


Det är en liten stad/by med 4981 st permanenta invånare men om du räknar med turister och backpackers under högsäsongen stiger siffran ganska avsevärt. Vet inte med hur mycket men det dubbla skulle inte förvåna mig alls.
Just nu är det typ som halvsäsong. Det är mitt i vintern här nere nu så det är inte så många som ligger på stranden för att sola men det är desto fler som är här för surfningen.
Vågorna blir inte bättre än så här för amatörer och nöjesåkare. De är följsamma, inte förstora och vattenströmmarna är inte farligt starka ens för småbarn.

Hela Byron är faktiskt slående lik Chamonix på många sätt. Den enda skillnaden är istället för att vara byggd runt berg med inriktning till skidåkning och andra bergsporter är Byron byggt runt stränder med inriktning till surfing och andra vattensporter!

Det är en skidby för surfing!
Det är många backpackers här som gör exakt vad jag gjorde i Frankrike. De har hyrt en lägenhet tillsammans med andra backpackers men istället för att gå upp och åka skidor om dagarna åker de surfingbräda! Förutom det är det i princip samma sak!
Jaja lite varmare väder är det förstås och de behöver inte betala för liftkort...

Men känslan i Byn är densamma som i en skidby. Det flesta barer har aftersurf mellan 4-6 och folk ställer sina surfbrädor i surfboardställ utanför.
Inne i baren spelar nått liveband The Beach Boys eller Ramones covers, folk sitter i badshorts och flipflops, dricker billig öl i solen och pratar om dagens surfupplevelser.
Jag trivdes som fisken i vattnet.

Nått som jag lärde mig som jag inte visste innan jag surfade i Byron är hur familjärt det är. Det är som med skidåkning, alla gör det.
Det är barnfamiljer med ungar inte mer sju år som surfar omkring. Det är folk absolut över sextio som är ute med sina gigantiska longboards och surfar förbi en lika säkert och stabilt som bara ett livslångt surfande kan ge. Det är medelålders damer och många andra sorters människor man inte direkt tror man kommer se på en surfbräda.
Jag trodde det bara skulle vara coola surfkids med dreadlocks och små, färgglada surfingbrädor.
De finns där också dock, de duktiga jäklarna, längst ute, guppande på sina små svinsnabba brädor och väntar på de stora vågorna.
Det visade sig snabbt att mina Irländska resekompisar tillhörde de duktiga jäklarna medan jag fann mig själv kämpande för att ta mig upp på min dubbelt så stora bräda bland gamla tanter och små barn surfade runtomkring mig utan minsta problem.

Inte för att det gjorde mig nått. Jag ville inte vara i vägen för nån därute i alla fall och surfing är så jädra roligt och svårt att man inte direkt har tid med och reflektera över vilka sorts människor som är runtomkring en.
Det är jädrigt tungt också! Efter att ha paddlat runt i några timmar värker axlarna och nacken så mycket att man bara måste upp och vila sig, i alla fall när man är nybörjare...

I alla fall vi surfade i två dagar och sov i våran campervan om kvällarna. Första dagen stod jag inte många minuter på min bräda men andra dagen gick det betydligt bättre. Vi åkte hem till Caboolture igen igår, måndag.
Dagarna var varma med solsken och kvällarna svinkalla i och utanför våran campervan så just nu i skrivande stund sitter jag såklart med en lätt förkylning.
Vi campade på ett hostells parkering för 10 dollar natten och fick därmed tillgång till alla faciliteter på hostellet, vilket var många! Toa, dusch, café, beachvolley plan, biljard, bar, swimmingpool m.m. m.m! 
Mycket trevligt ställe helt klart och för 10 dollar per natt (70 spänn) är grymt!

Så vi hade det så bra som vi bara kunde men vi hade alla tre samma problem. Vi var och är, i sanningens namn, mer eller mindre, panka...
Det gör vistelsen i Byron rätt så haltande eftersom det är så mycket man vill spendera pengar på. Som att bara ta en öl på aftersurfen, inte behöva laga varmkorv med campevanens stormkök utan gå ut och ta en pizza, eller bara alla små saker som att köpa en glass på stranden eller en kaffe på morgonen.

Så jag hoppas nu på att jag kan jobba lite för min bonde här i Caboolture så jag inte är helt utan pengar innan nästa vecka då mina kära föräldrar kommer ner och hälsar på mig.

Resan var underbar och väldigt nödvändig. Det var min första "riktiga" utflykt sedan jag gav mig ut på detta farm sökeriet ca 6 veckor sedan.

Aja här kommer lite bilder också:

 Packar lite snabbt inför våran spontanresa.

 Brett!
 Craig
 Vi hyr våran campervan på Wicked Campervans. Ett väldigt speciellt ställe minst sagt.

 En av vansen. Alla har en unik sprejmålning.

 Och det fanns många!

 Helt klart var folk där duktiga på grafitti.



Tja, en del var inte helt underbara att titta på...

 Tjoho! Vi är påväg!

 Här sitter vi i godan ro när helt plötsligt efter kanske 20 minuters körning-->

 BAM!! En stor jädra sten från andra körbanan träffar oss.

 Det var sådan kraft att vi blev faktiskt ner sprejade med glas på insidan.
Vi var väldigt nära att ta bilen utan extra försäkring men bestämde oss i sista minuten att ta den i alla fall vilket vi var väldigt glada för just då. :) Så den här incidenten kostade oss hela 1 dollar. :)
Phuu!

 Mycket fina vägar. Köra motorcykel på några av dem hade varit drömmen.



 Framme! Detta är lördagmorgon och vi har redan hyrt våra surfboards och sitter just där och mumsar i oss lite frukost.


Jaha. nähä. Då är det väl dags att gå ner till stranden!

Följ skyltarna. :)

Bam!
Och det var nästan den enda bilden på stranden i dagsljus jag tog och detta är väldigt tidigt.
Man vill inte gärna ha med sig kamera och ryggsäck ner pga stöldrisken så inga surfing bilder tyvärr... :(

Lunch efter första dagens surfning. Varmkorv med bröd. Fint ska det va!

(Söndag morgon. Vi gav oss själva lite sovmorgon eftersom man orkar ändå inte surfa en hel dag om man inte är van. Detta är hostellets parkering vi sov på lördag och söndag kväll.)
En volvo! Då vet man att det är reko ställe!

 Sett bättre dagar kanske. Körs förmodligen fortfarande runt och runt australias kuster.

Hostellets Beachvolley plan.

 Man kunde faktiskt hyra dessa "tält" och sova i. Väldigt svårt att visa hur det faktiskt såg ut på detta hostellet i bara bilder men jag kan säga att det var ett av de bästa och vackraste jag sett.


 En buss jag tyckte såg häftig ut.

 Cool is what people thinks, free is what you feel.


 Hostellets pool.

 Mysigt. Senare här på kvällarna tände de eldar och folk satt runt nån snubbe med gitarr, sjöng och skrålade.


 Sällskapsrummet inomhus.


 Vi gick ner till stranden med stormköket och käkade våra korvar i solnedgången.
Helt okej avslutning på en helt okej helg.

 Happ det var allt för den här gången. Ha det så fruktansvärt bra nu så hörs vi snart igen!

Kraaaaaam
\\Anton













2 kommentarer:

  1. Det verkar inte gå någon nöd på dig! Vi blir RÄTT sugna på kommande veckors äventyr med en sådan marknadsföring av resa längs kusten. Lev väl så hörs vi på Skype för den fortsatta planeringen!

    Mamma och pappa

    SvaraRadera
  2. Ja du Anton det verkar vara helt ok.Synd att du inte kan visa dina surfkunskaper hemma i viken sen :)!!Ha det nu riktigt bra o se nu till att mor o far bjuder dig på öl o pizza så att du sparar dina pengar så du kan göra fler såna har utflykter!!! Kramar i massor från oss.

    Thea Jesper o Ebba

    SvaraRadera